• Pakuts Tamás

Zákintosz vagy Balaton? Egy hét vakáció: itthon vagy külföldön olcsóbb?

Frissítve: júl 15

Az utolsó pillanatban (azaz: last minute) meghozott döntésünk (nevezetesen, hogy elrepülünk Zákintoszra) megalapozója az volt, hogy elszörnyülködtünk a hazai, de különösen a balatoni szállásárakon, amik nemhogy meghaladták az osztrák vagy német szintet, de nem azonos minőséget és környezetet nyújtva St.Tropez-t idézték meg legalábbis az árképzést tekintve.

Ezért úgy döntöttünk, hogy párhuzamosan utazunk, és a zákintoszi utitervünknek nagyjából azonos balatoni túrát élünk meg virtuálisan.

A módszerünk a következő volt: 2 fő, felnőtt utazót vettünk figyelembe, akik együtt, azonos járatokon utaznak és egy szobában laknak.

A szállásokat azonos típusból, méretben és minőségben kerestük, ahogy az éttermi szolgáltatásoknál, a vendéglátásban is ugyanolyan ételeket és italokat választottunk azonos mennyiségben és minőségben az étlapokról. Az euró árfolyama az utazásunk előtt 350 HUF volt, ezen számoltunk át minden kiadást forintra. Az összehasonlítások forint alapúak.

A Balatonnál azonban az autóbérlésnél már akadályokba ütköztünk, többszörösen is: kisebb cégek ajánlatait találtuk csak készpénzes depozitfizetések mellett illetve az Avis partnerét, de mi az Avis/Budget autókölcsönzővel a tavalyi palermói tapasztalataink miatt soha többet nem állunk szóba. Ezért a Balaton Duo 72 pótolta a közlekedést nekünk a Balatonnál, ami a MÁV és a Volán közös terméke és sajnos nem kap elég figyelmet. Így a Balaton azért jelentős előnyre tett szert a közlekedés szegmensben, mivel a belföldi vonatközlekedést elég barátságos áron kínálja a MÁV, szóval a fapados légitársaságok árainál olcsóbban juthatunk azért le a magyar tengerre.

Minden költséget, költést azonos időben, azonos napon, azonos mennyiségben és létszámmal vettünk figyelembe és egy excel-táblában vezettük:

BLOG_ZakynthosVsBalaton_Excel2pdf
.pdf
Download PDF • 1.00MB

A zákintoszi szcenáriót is megdupláztuk. Az utat ugyan magunknak és magunk szerveztük teljes mértékben javarészt online, de néhány telefonhívással kiegészítve, azt is megnéztük, hogy ha ezt mondjuk egy utazási irodával szerveztettük volna le magunknak, akkor mennyivel került volna többe vagy kevesebbe, illetve, hogy a balatoni árakhoz az utazási irodai csomag hogyan viszonyult. Négy magyar utazási iroda rendelkezik a szigetre utazási csomagokkal és bérlik a Travel Service által üzemeltetett Budapestről induló chartert, az ő ajánlataikból vettük az összehasonlításhoz a számokat.

A számok magukért beszélnek és nem igényelnek túl sok magyarázatot.

Ha csak az eljutást (közlekedés) vesszük figyelembe, akkor a Balaton a biztos nyerő (vasúttal Budapestről, komppal a két part között, néhány rövid taxifuvarral a szálláshelyekre a vasútállomásokról, illetve busszal és vonattal a szálláshelyek között a Balaton Duo-t kihasználva). Saját szervezésben, az utolsó pillanatban vásárolt, tehát nem a legolcsóbb repülőjeggyel (fapados, Wizzair), egy kis hátizsákkal és egy felvihető kézipoggyásszal ez 199%-kal, míg ha utazási irodát és az általuk bérelt chartergépet választottunk volna, akkor 388%-kal lett volna drágább.mint a Balatonra menni.

A szállások esetében saját szervezésben két esetben közvetlenül foglaltunk Zákintoszon a szálláshelyeknél és így az online portálokénál jobb ajánlatot kaptunk. Az egyik esetben a booking.com-éval azonos árat fizettünk ugyan, de a kapcsolódó szolgáltatásokat ajándékba kaptuk – azaz mindenki jól járt, a második esetben közel 40% volt a megtakarítás. A harmadik szállást a booking.com-on foglaltuk, mert annyi kedvezményt kaptunk, hogy azzal már a szállásadó sem tudott versenyezni: Genius level 2, zártkörű ajánlat és mobilon keresztül foglalva – közel 35% kedvezménnyel és mivel ez egy szerelem első látásra lakás volt (teraszos penthouse), így akár kevesebbel is beértük volna.

A zákintoszi utazási irodai ajánlatoknál annyit csaltunk, hogy mivel az indulási időnkben még nem jártak a charterek, ezért kivártuk a mostani, a katalógusáraknál lényegesen (25-55%-kal) olcsóbb last minute árakat és azokkal számoltunk. A repülőjegy és a szállásköltséget úgy kalkuláltuk, hogy a last minute "csak repülőjegy" árát levontok a teljes csomag árából, így kaptuk meg a szállás bekerülési költségét.

A balatoni választásnál több online portált vettünk figyelembe és a legolcsóbbat alkalmaztuk.

A számtan: egyértelműen a saját szervezésű zákintoszi szállások voltak a legolcsóbbak, ugyanez utazási irodával csak 34%-kal került volna többe, ehhez képest a balatoni szállások 142%-kal voltak drágábbak.

Az étkezések, strandolás, a nassolások a zákintoszi saját és utazási irodás szervezésű változatában is azonos összeggel szerepelnek természetesen, a meglepetés azonban az, hogy drága euró ide vagy drága euró oda, Görögországban összességében olcsóbb enni mint Magyarországon, a különbség 25%.

Ha az összes kiadást és minden költséget számolunk, akkor is jelentősen olcsóbb saját szervezésben egy hetet Görögországban eltölteni, de lényegében a balatoni vakáció és az utazási irodás görögországi nyaralás egy árban vannak, 28-30%-kal kerülnek többe mint a magunk által gondosan kivitelezett zákintoszi utiterv. Az élmény, a tenger, a hangulat pedig jelentősen különbözik. Mindez pedig megfizethetetlen.

Valamikor magam is vezettem utazási irodát, de ez még az ezredfordulóra datálódik. Azonban már anno is egyre inkább úgy éreztem, hogy az utasok a saját kezükbe veszik az irányítást és a szervezést is, ami mára valósággá vált.

Az, hogy luxussá vált magyarként Magyarországon vakációzni egyfajta válasz a pandémiára is, meg annak a következménye is, hogy nem minden szálláshely nyitott újra ki. Ez a jelenség nem csak a pandémia alatt és után, hanem régebb óta létezik már a szomszédos Ausztriában vagy Németországban, ahol egy hegyvidéki félpanziós éjszakáért akár többet is fizetünk mint egy egyhetes repülős külföldi nyaralásért, természetesen nem mindenütt. Persze mindennek van etikai vetülete, nevezetesen, hogy a reálisnál többet elkérhetünk-e egy szállásért, szolgáltatásért. További kérdés, hogy a mostani helyzetet kihasználva gyorsan megkopasztott vendégek a pandémia után visszatérnek-e majd ezekbe a szállodákba vagy éttermekbe.

Résen kell lennünk, hogy hogyan változik az utazási piac, a szállodaipar, a légiközlekedés. Számtalan meglepetésben lehet még részünk, pozitív és negatív értelemben is.

Egy tény azonban: az a néhány óra munka, amit a szállásfoglalással, szervezéssel eltöltöttünk, nekünk megérte. Akinek drágább az ideje vagy nem beszél idegen nyelvet, azok még betérhetnek egy-egy utazási irodába, bár ezekből, pláne a jókból egyre kevesebb maradt.

A szerzőről:

Pakuts Tamás lassan 35 éve vesz részt aktívan a légiközlekedésben és a turizmusban, közel 20 éve pedig a szállodaiparban és a vendéglátásban is.

Vezetőként és tanácsadóként is több légitársaság működésére volt rálátása, ahogy szállodákéra, szállodaláncokéra és hajós társaságokéra is, ezek operatív működtetésében, válságkezelésében, fejlesztésében is sikeresen szerepet vállalva.

Jelenleg a világ számos országában van jelen kollégáival szakértőként, tanácsadóként, trénerként a szállodaiparban és a légiközlekedésben is, kollégáival számos új, nemzetközileg is figyelemre méltó projekt fejlesztésén munkálkodnak.